top of page
Keresés

Október - Mindszent hava


Szüret, kukoricafosztás


ree

Vessünk néhány pillantást arra, hogy milyen népszokások tehetik különlegessé az októberünket!

Miért Mindszent hava az október?

Mindenszentek napja ugyan már a következő naptári hónap első napjára esik, a népi kalendárium mégis ennek az ünnepnek a nyomán nevezte el az októbert. Augusztusnál is hasonlóképpen volt: habár Kisasszony napja szeptemberre esik, mégis augusztus kapta meg ezt az elnevezést.


ree

Bartók Béla 3 csíkmegyei népdal című ciklusában feldolgozta az Októbernek, Októbernek elsején kezdetű népdalt.


Október 4. - Assisi Szent Ferenc napja

Assisi Szent Ferenc 1180-as évek elején született Assisiben, az állatok védőszentje.

A néphagyományban az úgynevezett ferenchetet (azt a hetet amiben október 4-e beleesik) a vetésre igencsak alkalmas időszaknak tartották. "Az őszi vetés nem kezdődhetett hétfőn... a vetőnek előző nap tilos volt asszonnyal hálni; lábat kellett mosnia, tiszta fehérneműt öltenie; némely vidéken áldoznia vagy templomba kellett mennie. A vető néhol ruhájába fokhagymát tett, hogy a boszorkányok meg ne rontsák. A mag közé szentelt barkát; Kalotaszegen anyatejet kevertek, hogy a gabona „tejes, tisztes” legyen; ...Kalotaszegen a gazda levágott körmeit is a mag közé keverte; így a vetést nem bántotta se ember, se állat. ... Gyakran a karácsonyi abroszból vetettek a jobb termés érdekében... Gyakori volt, hogy három magot tett a vető a nyelve alá és szótlanul dolgozott egész idő alatt, hogy ne bántsák a madarak a vetést. Közben pipázni is tilos volt, nehogy üszkös legyen a gabona. A vetés végeztével általános szokás volt a zsákot magasba dobni, hogy magas legyen a vetés. Egyes helyeken vetés után a szájba vett három magot a szomszéd földjébe dugták, e szavakkal: „Verebek, madarak, ezt egyétek meg!” A vetőabroszt néhol a ház tetejére dobták, hogy a jég el ne verje a vetést."

Ezen a napon nyírfaágat tettek a fészekbe a kotló alá, hogy az megvédje a csirkéket a gonosz, ártó szellemektől.

ree

Október 16. - Gál napja

Szent Gál napjára - úgy tartották, hogy a makk beérik. Ez az igencsak fontos, természet kínálta eledel a a disznó hízlalására kiváló eledel. (lásd.: Árpa is van, makk is van)

A halászok pedig ezen a napon egy utolsó nagy halászatot tartottak, mielőtt a halak elvermelik magukat.


Október 20. - Vendel napja

Szent Vendel, 6. században élt ír királyfi tisztelete a 18. században terjedt el Magyarországon, leginkább a Dunántúlon és a Jászságban. Vendel vagyonáról és királyfiságáról lemondva disznópásztorkodásból tartotta fenn magát. A pásztorok védőszentjeként tisztelt Vendel ezen a napon viszi az állatokat (állatvész törhet ki) így haragját kiengesztelvén az állatokat ezen a napon nem dolgoztatják, hadd ünnepeljenek.

ree

Október 26. - Dömötör napja

A 4. században vértanúhalált halt Szent Dömötört főképp az ország keleti felében a pásztorok, juhászok patrónusaként tisztelték, napján indult újra a juhászújév, a juhászok elszámoltatása, mely hetet juhászbál, dömötörözés, juhásztor néven is illettek.

Szent Mihály napjával, szeptember 29-ével kapcsolatban már volt arról szó, hogy a gazdasági élet fordulójának jelentős napja, hiszen a pásztorok elszámoltatása ekkor zajlott. Dömötör napja igencsak hasonló ehhez, viszont október 26-a kifejezetten a juhászok elszámoltatásának volt szentelve.

Október 28. - Simon-Júdás napja


Mögérkezett Simon Júdás

Jaj mán néköd pőregatyás.


Szüret

Az érett szőlőfürtök betakarításának kezdete valamely jeles naphoz kötődött, mely Szent Mihály napja és Simon-Júdás napja közé esett. A parasztgazdaságban ez a társasmunka olyannyira fontos szerepet töltött be a közösség életében, hogy a 16.-17. század során a törvénykezést is megszüntették a szüret idejére.



ree

A bortermő vidékeken szüreti felvonulást, bált tartottak, mely mulatságban megjelent a különböző zsánerfigurák mellett (cigány, medvetáncoltató, drótos tót, török) a sáfár, a tolvaj, a csősz, a kötözőasszony alakja is. A felvonulás során a leányok, a legények és a gyerekek kereplővel hangoskodnak.

A római mitológiában Bacchus a bor és a mámor megtestesítője. A magyar néphagyományban Baksus pajtás hordóra ültetett figura, lopótökkel és pohárral a kezében.






Kukoricafosztó

A szüret mellett a kukoricafosztás volt a másik őszi társasmunka. A kukoricacsövek levelektől való megfosztását tengerihántó, máléfejtő, bontó kifejezésekkel is illették.





Fő forrásom: Tátrai Zsuzsanna - Karácsony Molnár Erika: Jeles napok, ünnepi szokások

Penavin Olga: Népi kalendárium

 
 
 

Hozzászólások


Adományozás PayPallel
Photo2_Helka_C_Ficsor Márton.jpg
folk népi lány fej
  • Youtube
  • TikTok
  • Facebook
  • Instagram
  • Patreon
  • Spotify

© 2024 by Debreczeni-Kis Helga Powered and secured by Wix

bottom of page