- Helga Debreczeni-Kis
- jún. 22.
- 6 perc olvasás
Frissítve: 37 perccel ezelőtt
Július - Szent Jakab hava
Sarlós Boldogasszony, Jakab nem ment haza, Aratás, Illés, Anna

Vessünk néhány pillantást arra, hogy milyen népszokások tehetik különlegessé a júliusunkat!
Miért Szent Jakab hava a július?
Július 25-én Jézus tanítványáról, János evangélista bátyjáról, Zebedeus fiáról, a katolikus egyház első vértanú apostoláról emlékezünk meg. Jézus „folytatva útját megpillantotta Zebedeus fiát, Jakabot és testvérét, Jánost. Éppen hálójukat javították a bárkában apjukkal, Zebedeussal. Őket is hívta. Rögtön otthagyták a bárkát apjukkal együtt, és nyomába szegődtek” (Mt 4,21).
A néphagyomány szerint erre a napra be kell fejezni a zab aratását, különben az kárba vész. A felföldi Gymesben Jakab és a zab történetét danolta özv. Balla Józsefné Molnár Mária 1979-ben:
Július 2. - Sarlós Boldogasszony
Habár a II. vatikáni zsinat óta a világegyházban május 31-én ünneplik az áldott lévő Mária Erzsébetnél tett látogatását, Magyarországon az erről való megemlékezés annak korábbi, július 2-ai dátumán maradt.
És történt, hogy amint Erzsébet meghallotta Mária köszöntését, felujjongott méhében a magzat, és Erzsébet eltelt Szentlélekkel" Lk 1. 41.
Az evangéliumi történet alapján a Visitatio során mind Mária, mind Erzsébet méhében magzat lakozott, ami naptári szempontból május 31-én lehetséges, július 2-án viszont nem, hiszen Erzsébet fiának, Keresztelő Szent Jánosnak születését június 24-re helyezte az egyház, pontosan 6 hónappal Jézus születése előtt. Ennek fényében július 2-án nem az találkozásról, hanem az együtt töltött idő végéről, Mária hazaindulásáról emlékezünk meg.

A katolikus parasztság munkáját, munkavégzését Mária kíséri és oltalmazza, így az aratás rituális kezdete is Szűz Mária ünnepéhez, Sarlós Boldogasszony napjához köthető. Ezen a napon az aratók a misén való részvétel és a papi áldás után ünnepi öltözékben kimentek a búzatáblára egy rendet vágni, majd hazamentek ünnepelni. Csupán másnap fogtak hozzá igazán a munkához. A sarló az aratás jelképe, hosszú évszázadokon keresztül az aratás fő eszköze volt. A Dél-Alföldön 15. század végén kezdett el a parasztság áttérni a kaszás aratásra.
Ezen ünnep a magyar néphagyománnyal, népélettel egybeforrt létezése alátámasztja, hogy Magyarországon miért volt fontos, hogy július 2-án maradjon az ünnep időpontja.
Július 20. - Illés napja
Illés ószövetségi prófétának napja, akit földi életének utolsó napján a forgószélben megjelenő tüzes lovak által vontatott tüzes szekér ragadott el.
A néphit szerint az időjárás gyakorta viharos ezen a napon, melynek mennydörgéssel való kísérete Illés szekerének zörgése. Illés napján munkatilalom volt, tilos volt dolgozni, nehogy a termést elverje a jég vagy belecsapjon a villám valamibe.
"Algyő öregei úgy mondják, hogy a világ teremtése után az Úr meg a Sátán együtt gyönyörködött a teremtett világ szépségében. A Sátán meglátta az embert a Paradicsomban. Elfogta a gyűlölet, és Urának megcsúfolására maga is Ádámhoz hasonló emberalakot rajzolt a porba. Illésnek nevezgette és költögetni próbálta: Illés, kelj föl! A porember azonban meg se mozdult. Az Úr erre megszólalt: Illés, kelj föl, hajigáld mög azt, aki tégöd alkotott! Illés nyomban fölkelt és villámokkal dobálta meg a Sátánt. Ettől kezdve van villámlás és mennydörgés."
Július 26. - Anna napja
A történet Szent Anna 20 évig élt házasságban férjével, Joachimmal gyermekáldás nélkül.
"A régi szent időkben/ Az egész Izraelben/ A törvényt meggyalázta/ Aki magtalan vala."
Ó, Szent Anna, aranyág kezdetű egyházi dalt Kiss Lajos gyűjtötte Barslédecen 1969-ben.
A néphagyományban ezen a napon gyermekáldásért könyörögtek az emberek.
Aratás
Július az aratás (búza, rozs, árpa) hónapja. Míg korábban a sarlós aratás volt elterjedt, addig a 15. század második felétől megjelent a kaszás aratás is, mely a 19.-20. század során hódított igazán nagy teret magának.
"Az aratás kezdetén elmentek a templomba, vitték a sallót, búzakalászt, a pap megáldotta, úgy mentek az aratásba. a földre letérdeltek és imádkoztak. úgy kezdték Isten nevében az aratást."
A betakarítás folyamata során az aratók markot szedtek/markot hajtottak, azaz a levágott gabona nyalábját ölben elférő mennyiségben összefogták. Ezután néhány marok nyalábot összekötöttek a könnyebb kezelhetőség végett, ezt pedig kévének nevezzük.
Az első kévének - ahogy az utolsónak is, mágikus erőt tulajdonítottak, egészség-és termékenységvarázslás céljából adtak a baromfinak belőle, Sellyén pedig az arató a derekára kötötte, hogy megóvja őt a derékfájdalomtól.
Néhány aratással kapcsolatos népdal:
Az utolsó kévéből készült az aratókoszorú, melyhez szintén különféle hiedelmek, szokások fűződtek. Aratókoszorút általában a földesúrnak készítették, búzából szépen megfonták s azt megvirágozták. Bőség-és esővarázslás céljából megöntözték a koszorút vagy annak vivőjét. Ünneplőbe öltözve elvonultak a gazdához, aki megvendégelte őket.
Az aratás végeztével kapcsolatos népdalok:

Szerencsés jó napot adjon az Úristen,
Barátim e háznál álljon meg rendesen.
Hogy a fő kasznár úr tőlünk tiszteltessen,
Talán kívánságunk vehendi szívesen.
...
Az aratás mellett ugyan nem éheztünk,
Tán sanyargatva sokat görnyedeztünk.
Bevégzett munkánknak itt vagyon a jele,
Jól lehet kemény volt a kaszánknak a nyele,
De mégis kaszáltunk keservesen vele.
Ámbár ellankasztott minket a fáradtság,
Fáradt tagjainkra hullott az izzadság,
De mégis felvállalt munkánknak lett vége,
Áldassék érte Isten Őfelsége!
Vigadalmunk jele nem igen szomorú,
E búzakalászból összefont koszorú,
Amelyet ajánlunk mindnyájan szívesen,
Tisztelt kasznár urunk vegye ezt tőlünk szívesen!
Fő forrásom: Tátrai Zsuzsanna - Karácsony Molnár Erika: Jeles napok, ünnepi szokások
Comentários