top of page
 

,,Olyan vásárt tartanak, hogy énekelve árulják az áruikat..."

Vásári rigmusok a népéletben


A reklámozásból fakadó potenciális eladás lehetősége nemcsak manapság, hanem régebben is fontos szerepet töltött be. Minél magasabb az eladási ár vagy az eladások száma, annál biztosabb megélhetési alapot nyújt a jövőre nézve. Ehhez pedig reklámra van szükség.


Hogyan reklámoztak régen? Mi volt a módja az akkori marketingnek?


népi árus cipő vásár hagyomány piac népdal

A vásárokban a portékák legkézenfekvőbb hirdetési módja az emberi hang használata volt.

,,Az árusdal az alkalmi költészet egyik műfaja, a különféle vándor- és nyílt színi kiskereskedők áruinak eladását szolgáló rögtönzött alkotás. A figyelemkeltő szóbeli hirdetés és a reklám szerepét töltötte be."


De mégis mily módon hirdetette a nép a termékeit? Hogyan vette rá a vásárlót, hogy tőle vásároljanak?


Nézzünk néhány példát a nép ajkán fennmaradt dalokon keresztül! A dalszövegekre kattintva az eredeti forrás meghallgatható. :)


 

Sokkal olcsóbban adta, mint amennyit ért

Akárcsak egy akció, jól bevált technika. Az áru értékére az eladó magas árat mond, ehhez képest az árut kiemelten alacsony áron hirdeti, így még a 'hülyének' is megéri, hiszen töredék árért értékes, drága dolgot kaphat.

A másik hatékony módja az eladásnak, hogy valamiben kiemelkedő legyen az árus. Ha szóbeszéd útján elterjed a hír, hogy nála érdemes portékát vásárolni, nála a legolcsóbb, akkor jól járhat.

 

Gyere Maris, Sári

Egymás keresztnéven szólítása olyan pszichológiai 'trükk', mely személyesebbé, bizalmasabbá tehet egy kapcsolatot, láthatatlan köteléket sző, szimpátiát vált ki. Eladó és vásárló között az adásvétel létrejöttében akár döntő szerepet is játszhat ez a kis gesztus.

nő harisnya piac vásár
 

Humor

Na ebből aztán van bőven! Akárcsak a korábban említett néven szólítás, úgy a közös nevetés is erősíti a kapcsolatokat, megkönnyíti a kommunikációt és enyhíti a stresszt. Nézzünk néhány meglehetősen különböző tematikájú, viccelődő példát!


A bogárfogó árusítók (hát milyen aranyos megnevezés) így kiabáltak valamikor:


A mágikus hatással bíró szépségvarázslás mellett csupán néhány háziszer (tej, vaj, sótlan disznózsír) állt rendelkezésére a paraszti származású leányoknak a szépségápolás területén. A pirospozsgás arcot is elsősorban az arc megcsipkedésével érték el, hiszen a kozmetikumok használata csupán az '50-es évektől vált egyre elfogadottabbá köreikben. Az alábbi '63-mas gyűjtésen pirosítót szeretne eladni az árus, tréfás módon.


Talán ez az egyik személyes kedvencem: A BUGYOGÓ REKLÁM. A fehérneműk viselete a paraszti származású nők körében csupán a 20. század során vált általánosan elterjedté.

bugyogó piac vásár nők hagyomány fehérnemű
 

Rontást mondva

A kimondott szónak mágikus ereje van, ez a szómágia. Ha jót akarunk magunknak, megvesszük a terméket, ne akarjunk a felsőbb hatalmaknak ellenszegülni!

 

Nagy a választék

Ahogyan Gombóc Artúr imádja a csokoládék sokféleségét - és főleg az ízét (kerek csokoládé, szögletes csokoládé, hosszú csokoládé, rövid csokoládé, gömbölyű csokoládé, lapos csokoládé...), úgy a néphagyományban a paprikák változatossága is lenyűgöző tud lenni, hát még a hatása!


paprika népi archív hagyomány

 

Ráadásnak hoztam még egy záró dalt, melynek tipizáló rasszizmusától eltekintve csattanója tetszetős, jót nevettem rajta. :)

 

Sokszor a kreativitás akkor tud utat találni magának, amikor megvan a keretrendszere, amiben szabadon mozoghat. A túl nagy szabadság gúzsba köthet, a túl kicsi lekorlátozhat. Középen pedig ott van az élet.


Ha tetszett a cikk és szeretnél támogatni, többféleképpen van erre lehetőség.

  • Oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel

  • Kövess be a social felületeimen (YouTube, Instagram, Tiktok, Facebook)

  • Támogass a Patreonon vagy PayPalon

Köszönöm! 🤍



Comentários


PayPal ButtonPayPal Button
bottom of page